Todoist - minimalistyczna aplikacja do zarządzania zadaniami

piątek, lutego 03, 2017

Programów i aplikacji, które pełnią funkcję organizera zadań jest mnóstwo. Od bardzo prostych do niesamowicie rozbudowanych. Jedne opierają się na systemie przechowywania zadań GTD (O książce Getting Things Done, w której przedstawiony jest ten system pisałam tutaj), a inne mają swój własny system. Do tej pory przetestowałam kilka albo nawet kilkanaście aplikacji do zarządzania czasem. Z pośród nich najlepsza dla moich potrzeb jest aplikacja Todoist. Może nie jest idealna (zwłaszcza w darmowej wersji), ale została ze mną na dłużej i bardzo mi odpowiada. Aczkolwiek pewnie dalej będę testowała jeszcze inne aplikacje.

Na początku chciałam zaznaczyć, że korzystam z darmowej wersji. Więc można powiedzieć, że nie wykorzystuję aplikacji w pełni. Z drugiej strony jestem zadowolona z podstawowych funkcji i uważam, że w moim przypadku nie warto inwestować pieniędzy w to, co oferuje pakiet premium aplikacji.

Główne zalety aplikacji Todoist


Pierwsze co rzuca się w oczy to design. Minimalistyczny wygląd, czytelne listy, oraz proste eleganckie fonty to coś za co wielu pokochało tą aplikację. Mimo rozbudowanych funkcji wygląd aplikacji sprawia, że nie jesteś nią przytłoczony, czego doświadczałam testując inne aplikacje. Możesz zacząć od najprostszych list zadań, a dopiero po jakimś czasie bardziej zagłębić się w pozostałe możliwości menadżera zadań.

Druga ważna kwestia to to, że Todoist jest dostępny na ponad 10 różnych platform w tym: stronę internetową, Android (telefon, tablet, Android Wear), iOS (iPhone, iPad, Apple Watch), macOS, Windows, Chrome, Firefox, Safari, Email (Outlook, Gmail). Korzystam z urządzeń z Androidem, więc dla mnie istotne jest, aby aplikacje były dostępne na ten system oraz abym mogła się zalogować na stronie internetowej aplikacji. Ale dostępność na pozostałe platformy jest istotna kiedy np. zmienimy telefon, tablet czy laptopa. Mamy gwarancję, że będziemy mogli dalej korzystać z programu, który już polubiliśmy.

Dodatkowo aplikacja cechuje się niesamowitą szybkością synchronizacji. Wpisując zadania na tablecie praktycznie na żywo mogę obserwować jak są one dodawane na stronie internetowej aplikacji. To, coś co również jest dla mnie bardzo ważne, bo często "przełączam się" z jednego urządzenia na drugie.

Szybkość pracy z Todoist również zasługuje na wyróżnienie. Po zalogowaniu na stronie aplikacji wystarczy że nacisnę klawisz "q" i pojawia mi się okno dodawania zadań (warto więcej poczytać o skrótach klawiaturowych). Jeżeli chcę przypisać zadanie do określonego projektu to po wpisaniu nazwy zadania piszę "#" i nazwę projektu, domyślnie pojawiają się też podpowiedzi projektów wystarczy wpisać tylko początkowe litery nazwy projektu. Dalej określamy datę projektu i tu mamy do wyboru mnóstwo różnych fraz. Możemy wpisać np. każdy poniedziałek od 1 marca. I to działa. Więcej na temat wprowadzania daty i godziny możecie przeczytać na stronie pomocy aplikacji (zresztą jest tam wiele ciekawych informacji). Na koniec możemy dopisać "p1", co oznacza najwyższy priorytet dla zadania. Jak szybko dodaliśmy zadanie? W kilka sekund.
Z łatwością można również zmieniać kolejność zadań wystarczy, że naciśniesz na zadanie i je przesuniesz. Jeżeli chcesz, aby utworzone zadanie było pod-zadaniem innego zadania przytrzymując je umieszczasz je pod tym zadaniem lekko przesuwając je w prawo.

Główne funkcje Todoist


Przejdźmy do ogólnych zastosowań. Główne funkcje Todoist to zapisywanie zadań, przypisanie im terminów, organizacja zadań w projekty, pod-projekty oraz zadania i pod-zadania, nadanie im priorytetów, współdzielenie zadań z innymi.

Zadania

Możemy tworzyć pięciostopniowe pod-zadania. Wprowadzanie zadań jest bardzo proste i intuicyjne. Tak jak wspomniałam wcześniej już podczas wprowadzania nazwy zadania możemy dodać określenia przypisujące zadanie do wybranego projektu, ustalić priorytet czy określić jego termin. Priorytety, które nadajemy są czterostopniowe, domyślnie wprowadzane zadania mają czwarty priorytet.
Wersja premium pozwala również na dodawanie etykiet oraz komentarzy, w których można zamieszczać notatki, zdjęcia i pliki. Powiadomienia o zadanich również są dostępne tylko w wersji premium. Mogą być wywoływane w aplikacji, dostarczane przez sms lub mail. Co ciekawe mogą pojawiać się w zależności od lokalizacji. Niestety to wszystko w wersji Premium.

Projekty

Projekty w Todoist to jakby określone kategorie zadań, osobne listy. Projektom możemy przypisać konkretny kolor, a także tworzyć trzystopniowe pod-projekty. Możemy je również współdzielić z innymi.

Filtry

Pozwalają na przegląd zadań według określonych cech. Praktycznie każda fraza wyszukiwania może zostać zapisana jako filtr. Niestety w wersji darmowej nie mamy możliwości dodawania swoich filtrów. Możemy tylko skorzystać z filtrów domyślnych: zadania przypisane do mnie, do innych, poszczególne priorytety, wszystkie zadania oraz zadania bez terminu.

Szablony

Chciałam wspomnieć o funkcji programu, której jeszcze dobrze nie przetestowałam, ale zapowiada się bardzo ciekawie. Jeżeli masz złożone projekty, które często powtarzasz, ale nie cyklicznie to funkcja dla Ciebie. Wybrany projekt możesz eksportować jako szablon za pomocą ikonki "Czynności projektu" po prawej stronie jego nazwy. A gdy będziesz potrzebować po prostu zaimportujesz wybrany szablon.

Główne okno aplikacji przedstawia wybraną przez nas listę zadań. Rozwijany panel boczny pozwala na przeglądanie skrzynki odbiorczej, zadań na dzisiaj, zadań na kolejne 7 dni, projektów, etykiet (Premium) i filtrów.

Monitorowanie wydajności


Todoist pod hasłem "Twoja wydajność" wprowadziło element grywalizacji. O co chodzi? Za aktywności związane z zadaniami otrzymujesz punkty, dzięki którym osiągasz kolejne progi wtajemniczenia. Punkty możesz też tracić jeżeli nie będziesz wykonywać zadań w terminie. Możesz też ustalić dzienne i tygodniowe cele wykonywanych zadań. Albo włączyć tryb wakacyjny. Mechanizm ma nas zmotywować do wykonywania jak największej ilości zadań. Nie na każdego to działa, ale niektórym się na pewno spodoba. Z każdego widoku aplikacji na górnym pasku widzisz ilość punktów, logo osiągniętego poziomu oraz strzałkę oznaczającą tendencję wzrostową lub spadkową. Po naciśnięciu na punkty widzisz m.in. wykres z "tendencją karmy" dla ostatnich 7 dni oraz wykres ukończonych zadań w ciągu ostatnich 7 dni z uwzględnieniem celu dziennego, a także passę dzienną.
Użytkownicy konta Premium mogą się cieszyć bardziej rozbudowanymi statystykami. M.in. w oknie "twoja wydajność" widzą też wykres ukończonych zadań w ciągu ostatnich 4 tygodni. Mają również dostęp do podglądu wszystkich ukończonych zadań, które można filtrować według projektu lub etykiety.
Aplikacja Todoist monitoruje i wizualizuje Twoją wydajność. Nie wiem jak Was, ale mnie wizualizacja moich postępów niesamowicie motywuje.

Podsumowanie


Główne zalety to szybkość, przejrzystość oraz czytelność aplikacji. Jest prosta, minimalistyczna, a jednocześnie cechuje się mnogością funkcji. Główna wada: relatywnie duży koszt opcji Premium albo dostępność niektórych funkcji tylko po wykupieniu konta Premium. Jak kto woli. Czego mi najbardziej brakuje w darmowej wersji: przypomnień, etykiet, historii wykonanych zadań, notatek i załączników.


Tak jak to często podkreślam czy coś nam się spodoba czy nie zależy od naszych indywidualnych potrzeb oraz upodobań. Zachęcam więc do przeprowadzenia własnych testów. Mam nadzieję, że przybliżyłam Wam podstawową wiedzę na temat aplikacji do zarządzania czasem Todoist. Może kogoś zachęciłam do jej wypróbowania? A może już jej używacie bądź używaliście? Jeżeli tak to z chęcią przeczytam co Wam się w niej podoba lub nie. I jeszcze jedno zastanawiałam się nad wpisem o tym, jak ja pracuję z aplikacją Todoist, chcielibyście o tym przeczytać na blogu?

You Might Also Like

0 komentarze